تحرر النص الأدبي بلاغة وقراءة في نقد النقد البلاغي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم البلاغة والنقد الأدبي، قسم اللغة العربية والدراسات الإسلامية، کلية التربية ، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.

المستخلص

تحرر النص الأدبي بلاغة وقراءة في نقد النقد البلاغي
سارة سمير عبد الحکيم بکر.
قسم البلاغة والنقد الأدبي، قسم اللغة العربية والدراسات الإسلامية، کلية التربية ، جامعة عين شمس، القاهرة، مصر.
البريد الإلکتروني: sarahbakr1986gmail.com
الملخص:
دارت اهتمامات هذا البحث حول معالجة مفهوم التحرر البلاغي، والوقوف على حدوده، والتصور المقدم من الاتجاهات النقدية الحديثة لصياغة ذلک التحرر، وتحليله. ورصد التزامن بين دعوات تحرر البلاغة والنص الشعري المعاصر، والکشف کذلک عن المغالطات الفکرية والمعرفية التي انطلقت منها بعض هذه الدعوات. وذلک في إطار ما يعرف بنقد النقد البلاغي الذي يعنى بمراجعة الأقوال النقدية، والکشف عن مبادئها النظرية، وأدواتها التحليلية.وقد دعتنا طبيعة البحث إلى انتقاء المنهج التحليلي النقدي باعتباره الأقرب إلى طبيعة هذه الدراسة؛ لتحليل الخطاب النقدي لتلک الدعوات التحررية. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها:
1- دعوات التحرر- بمفهومه العام- جزء لا يتجزأ من اتجاهات تجديد البحث البلاغي والأدبي. وإن اختلفت المشارب وتعددت الرؤى، فإن ثمة روابط واهتمامات مشترکة.
2- لا تتضمن البلاغة العربية – في جوهرها- أية إعاقة لتحرر النص الأدبي بناء وتحليلا ونقدا، ومفهوم البديع في التراث البلاغي يؤکد ذلک، إذ يقوم على تتبع السبق في تأليف الشعراء والکتاب، فيرصد محاولات التجديد، والإبداع في الصياغة الأدبية.
3- تتضمن دعوة التحرر في کتاب الدکتور منذر عياشي بعض المغالطات المضطربة، وهي نتاج شيوع لغة التعميم التي اختزلت البلاغة العربية في بعض الشواهد والقراءات النقدية التي تتردد دون وعي بالطاقات الإبداعية لتلک البلاغة التي ألصق بها کذبا تهمة تراجع الأدب.
الکلمات المفتاحية: التحرر، البلاغة، النص الأدبي.
 
 
Librating Literary Text from Rhetoric: a Reading in Criticizing Rhetorical Criticism
Sarah Samir Abdel-Hakeem Bakr
Department of Arabic Language and Islamic Studies, Faculty of  Education, Ain Shams University, Cairo, Egypt.
Email: sarahbakr1986@gmail.com
Abstract:
The topic of the present study addresses the concept of rhetorical liberation, delimiting its scope, the perception introduced by the contemporary critical trends to formulate, and analyze this liberation. It observes the coincidence between calls for rhetorical liberation, and the contemporary poetic text. It also reveals the cognitive and intellectual fallacies from which some of these calls are issued. This is addressed within a framework that is called criticizing the rhetorical criticism that is concerned with reconsidering the critical views and exploring their theoretical principles and analytical tools. In conformity with nature of the study, the critical analytical approach is adopted as it is the closest to the nature of this study to analyze the critical discourse of these liberating calls.
The most important conclusions of the study include the following:
1-    Liberating calls – in general terms- are part and parcel of trends calling for innovation of the rhetorical and literary study. Even if methods are different and visions are several, there are common links and interests.
2-    Arabic rhetoric does not include– in essence- any obstacles to liberate the literary text in terms of structure, analysis, criticism. The art of creative figures of speech in the rhetorical heritage asserts that; as it tracks the pioneering efforts in the work of art of the poets and writers, and observes attempts of innovation and creativity in literary writing.
3-    Calls for liberation in a book by Dr. Munther Ayachi  include some disturbing fallacies which are the result of the spread of the language of generalization which limits Arabic rhetoric in some citations and critical readings that are unintentionally repeated for their creative powers of this rhetoric to which he falsely frame it  for literary decline.
Keywords: Liberation , rhetoric , literary text.
 
 

الكلمات الرئيسية