الصفات الإلهية بين التأويل والتفويض عند الحنابلة دراسة نقدية بين المتقدمين والمتأخرين

المؤلف

کلية دار العلوم - جامعة المنيا

المستخلص

الصفات الإلهية بين التأويل والتفويض عند الحنابلة دراسة نقدية بين المتقدمين والمتأخرين
 خلف محمد متولي نصار 
قسم الفلسفة الإسلامية ،  كلية دار العلوم ، جامعة المنيا ، المنيا ، مصر.
البريد الإلكتروني:    khalafelmetwaly@gmail.com 
ملخص البحث:
الحمد لله وبعد , فقد تناولت في هذا البحث قضية من أهم القضايا في تاريخ الجدل العقدي عند الحنابلة وقد جعلت البحث بين المتقدمين والمتأخرين منهم لكي أكشف عن أهم الفروقات الحاصلة بينهم , ومدى أصالة كل منهما مع مؤسس المذهب وإمامه ومنهج البحث : الوصفي النقدي , وقد قسمت البحث إلى مقدمة بينت فيها أهمية البحث وتساؤل البحث وإشكاليته ثم تمهيد وفيه بيان : التأويل لغة واصطلاحا و التفويض لغة واصطلاحا والمبحث الأول : إثبات الصفات عند الحنابلة وأهل الحديث وقد ناقشت أقوال الإمام أحمد بن حنبل في قضية إثبات الصفات ثم عضدت ذلك بأقوال أئمة أهل الحديث كالصابوني والأصفهاني وهم ينقلون عن أحمد بن حنبل مقالته في إثبات الصفات وفي هذا المبحث تمت مناقشة قضية خلق القرآن ومحوريتها في السياق الجدلي الحنبلي و المبحث الثاني : تأويل الصفات وتفويضها عند الحنابلة وأهل الأثر : وقد ناقشت في هذا المبحث المسألة عند ابن قدامة الحنبلي وابن كثير والذهبي ومرعي الحنبلي ومن أهم النتائج: أولا : كشف البحث عن طريقة أحمد بن حنبل في الإثبات للصفات . ثانيا : أظهر البحث أن طريقة الحنابلة وأهل الأثر المتقدمون متوافقة غير مختلفة . ثالثا : أبان البحث أن التأويل والتفويض ظهر عند المتأخرين . رابعا : كشف البحث عن ذلك الأثر الكلامي عند المتأخرين .
 الكلمات المفتاحية : الحنابلة , المتكلمون , خلق القرآن , التفويض , إثبات .
 
 
 
 
 
 
 
 
The Divine Attributes between Taweel[1] and Tafweed[2] according to the Hanbalis[3], a Critical Study of the Earlier and Later Scholars
Khalaf Mohamed Metwally Nassar
Department of Islamic Philosophy, Faculty of Dar Al Uloom , Minya University , Minya , Egypt.
Email: khalafelmetwaly@gmail.com
Abstract:
This research tackles one of the most important issues in the history of the dogmatic debate of the Hanbalis,  the research compares the opinions of earlier scholars and the later ones and the degree of consistence of the opinions of both sections with the  founder and imam of the doctrine. The research adopts critical descriptive method, and is  divided into:  an introduction in which the importance of the research and the research questions are mentioned, then a preface which clarifies the concepts of Taweel and Tafweed from both a linguistic and scientific perspective. The body is divided into two sections: the first one tackles how Hanbalis and Hadith Scholars provided evidence for the ascription of the attributes to Allah, the opinions of a number of scholars were mentioned in this regard, the issue of the creation of the Quran and its centrality in the Hanbali dialectical context was discussed as well in this section. The second section discusses Taweel and Tafweed of  attributes according to a number of scholars. The most important findings are: First, presenting the method of  Ahmed bin Hanbal in the ascription  of attributes; Second, showing how the methods of Hanbalis and later scholars of Hadith are compatible and not contrastive; third, proving that concepts of Taweel and Tafweed appeared with later scholars. Fourth: revealing how the effect of this appeared  in the discussions of  later scholars.
 
 Keywords: The Hanbalis, the theologians, the creation of the Qur’an, Taweel, providing evidence.
 
 
 



[1]Taweel: is  to take something away from its apparent meaning, and give it an another  meaning or interpretation.


[2] Tafweed: affirming the wording and the meaning of the attributes, then leaving knowledge of how it is to Allah


[3] Ḥanbali school, in Islam, one of the four Sunni schools of religious law, known especially for its role in the codification of early theological doctrine

الكلمات الرئيسية