قراءة الحسن البصري التي وافقت المتواتر في معاني القرآن للفرَّاء جمع وتوثيق وتوجيه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الطائف

المستخلص

قراءة الحسن البصري التي وافقت المتواتر في معاني القرآن للفرَّاء
جمع وتوثيق وتوجيه
محمَّد بن صوال بن عايش الرَّاجحي البقمي
قسم اللُّغة العربيَّة، کلية الآداب، جامعة الطائف، الطائف، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني:dr.sawal76@gmail.com
ملخص البحث:
تهدف هذه الدِّراسة إلى جمع قراءة الحسن البصري التي وافقت المتواتر في معاني الفرّاء وتوثيقها وتوجيهها ، وقد بلغت ستًّا وسبعين قراءةً وافق الحسنُ السبعةَ أو بعضَهم في ثماني عشرة قراءة ، کما وافقت قراءتُه السبعةَ والعشرة معًا في تسعة وأربعين موضعًا ، ووافقت قراءتُه قراءةَ يعقوب وحدَه ـ وهو من العشرة ـ في تسعة مواضع .و قد اتبعت المنهج الاستقرائي في هذا البحث متتبعا ابرز أقوال أهل العلم في کل مسألة، ومِمَّا وقف عليه البحثُ أنَّ الفرَّاء يفاضل بين القراءات ، ويطلق عليها أحکامًا تقويميّة ، وربما ذکر قراءة الحسن دون توجيه ، وکان مِمَّا وجّه به قراءة الحسن ـ سوى التّوجيه النحوي والصرفي ـ الحملُ على المعنى أو التوجيه لاختلاف لغات العرب .
الکلمات المفتاحية: قراءة الحسن البصري، معاني القرآن للفرَّاء، جمع، توثيق، توجيه.


 
Al-Hassan Al-Basri Recitation, Agreed with the Mutawatir variant recitation, in  “The Meanings of the Qur'an” by Al-Farraa:
Collection, Documentation and Explanation
Mohamed bin Sawal bin  Ayesh Al-Rajhi Al-Baqami
Department of Arabic language, College of Arts, Taif University,Taif, Taif, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: dr.sawal76@gmail.com
Abstract:
 The present study aims to collect, examine and authenticate Al-Basri’s 76 recitations that conform to the mutawatir variant recitation[1] in “The Meanings of Quran” by Al-Farraa. The study shows that 18 recitations of the 76 are in accordance with the Seven Readings or with some of the Seven; 49 recitations of Al-Basri meet the criteria of both the Seven and Ten readings (approved modes of Quranic recitations attributed to the seven Imams as well as other three Imams); Al-Basri’s reciataions conform to Yaqub’s reading, one of the Seven and Ten readings, in nine positions. The study adopts an inductive approach and investigates the views of scholars in each case. It concludes that Al-Farraa compares between recitations and makes evaluative judgements about them; perhaps he mentions Al-Basri’s recitation without explanation.  In addition to the syntactic and morphological explanation, Al-Farraa indicates that Al-Basri’s recitation is explained in terms of meaning and the different Arab dialects. 
Keywords: Al Hassan Al-Basri’s recitation- “The Meanings of the Qur'an” by Al-Farraa-Collection, documentation and explanation.



 



[1] The variant recitations that meet the three essential conditions of correct recitation. These are: consistency with Arabic grammar, consistency with the original Uthmānī written form and authentic multiple chain of transmission

الكلمات الرئيسية