المسائل الأصولية المترتبة على الخلاف بين أهل السنة والمعتزلة في مفهوم صفة العدل لله تعالى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الدرسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة

المستخلص

المسائل الأصولية المترتبة على الخلاف بين أهل السنة والمعتزلة في مفهوم صفة العدل لله تعالى
أميرة طه عبد العزيز عبد الظاهر
قسم أصول الفقه، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة، جامعة الأزهر، القاهرة مصر.
البريد الإلکتروني: AmiraAbdalzaher.2057@azhar.edu.eg        
ملخص البحث:
من المعلوم أن هناک خلافات بين أهل السنة والمعتزلة في کثير من المسائل، أهمها: الأصول الخمسة لدى المعتزلة؛ التي من بينها (صفة العدل لله تعالى). فکان هذا البحث للوقوف على بعض المسائل الأصولية المترتبة على الخلاف في صفة العدل لله تعالى، وکيف أثر هذا الخلاف - بين أهل السنة والمعتزلة – في هذه المسائل. ولتحقيق هذه الغاية استخدمت المنهج الاستقرائي، والاستنباطي.وتوصل البحث إلى مدى تأثر علم أصول الفقه بعلم الکلامکما أظهر مکانة العقل الکبيرة في الإسلام، شريطة أن لا يکون بمعزل عن نور الشرع؛ حتى لا يزيغ ويضل، کما حدث مع فرقة المعتزلة؛حيث نظروا إلى صفة العدل لله سبحانه وتعالى من منطلق عقلي محض، بعيد عن الکتاب والسنة، فقالوا: بالحسن والقبح العقليين، وقالوا بخلق العباد أفعالهم، ووجوب فعل الصلاح والأصلح على الله تعالى، خلافاً لأهل السنة.وقد ترتب على هذا الخلاف – کما أظهر البحث – قول المعتزلةبعدم جواز تحريم واحد لا بعينه  حيث إن النهي عن أحدهما يدل على قبحهما، کما رأوا أنه لا يجوز نسخ الخبر بنقيضه؛ لأن ذلک عبث، ولا يحصل به مقصود العبادة، مخالفين بذلک ما ذهب إليه جمهور الأصوليين من أهل السنة.
الکلمات المفتاحية: صفة العدل،  أهل السنة، المعتزلة ، نسخ الخبر بنقيضه، حقيقة العلة.
Jurisprudential Issues Resulting from Disagreement between the Sunni and the Mutazilah over the Concept of the Attribute of Allah’s Justice
Amira Taha Abdeul-Aziz Abdul-Zaher
Department of the Principles of Islamic Jurisprudence, Faculty of Islamic and Arab Studies for Girls, Cairo, Al-Azhar University, Egypt.
Email: AmiraAbdalzaher.2057@azhar.edu.eg
Abstract:   
It is well-known that disagreements between the Sunni and the Mutazilah occur in many issues, most important of which is the attribute of Allah’s Justice and this is one of the five principles of Mutazilah. Hence, the present study examines some of the jurisprudential issues resulting from the disagreement over the attribute of Allah’s Justice and the impact of this disagreement between the Sunni and the Mutazilah on these issues. In order to do so, the study adopts the inductive and deductive approach and it reaches a number of conclusions as follows. It shows that theology impacts the science of the principles of fiqh; the status of reason is great in Islam on condition that this is in line with the light of Sharia so that it cannot be deviated and lost as is the case with the group of Mutazilah. They view the attribute of Allah’s Justice from the perspective of mere reason away from the Quran and the Sunnah. They believe in the mental beauty and ugliness and that people create their actions. They say that Allah must do the good and best action for people. All this is in contradiction to the Sunni. The study shows that these disagreements result in the Mutazilah’s belief that it is not allowed to prohibit one of two things as prohibiting one of them proves the ugliness of both of them. The Mutazilah also views that it is not permissible to abrogate a ruling by its opposite as they think this is absurd and the purpose of worship is not achieved by it. In this way, they contravene the view held by the majority of the scholars of jurisprudence of the Sunni.
Keywords: The attribute of Allah’s Justice , the Sunni , the Mutazilah , abrogating a ruling by its opposite , the reality of cause.

الكلمات الرئيسية