أثر "الأخلاق النيقوماخية" على فکرة السعادة عند الفارابي دراسة تحليلية مقارنة

المؤلف

قسم العقيدة والفلسفة ، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالقاهرة، جامعة الأزهر

المستخلص

أثر "الأخلاق النيقوماخية" على فکرة السعادة عند الفارابي
دراسة تحليلية مقارنة
رحمة عبد القادر عبد الحميد دويدار
قسم العقيدة والفلسفة ، شعبة أصول الدين ، کلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات، القاهرة ، مصر . 
البريد الإلکتروني : rahmadwidar.1119@azhar.edu.eg
ملخص البحث :
 يهدف البحث إلى بيان أثر کتاب أرسطو ( الأخلاق النيقوماخية) على فکرة السعادة عند الفارابي، وقد اتبعت في البحث المنهج التحليلي المقارن. ومن أهم ما خَلُص إليه البحث من نتائج، أن فکرة السعادة کانت الهدف الرئيس من أي بحث فلسفي ، فابن سينا ربط بين بحث النفس عن الکمال ثم الوصول للسعادة، ولن يتمکن أحد من الوصول إلى السعادة الکاملة ما لم يعرف الله ، أما ابن الطفيل فرأى أن الإنسان يجب أن يداوم على طهارة نفسه ومداومة التفکير في الله، وعندها تحصل له السعادة القصوى، أما ابن رشد وجد أن السعادة هي تحصيل العلم ، وتحصيل کل فضيلة دعت إليها الشريعة، وترک الرذائل التي نهت عنها.أما الفارابي فقد تأثر بأرسطو حيث جعل کلاً منهما الغاية من السعادة هي الوصول إلى الخير الأسمى ، ورفضا کل النظريات التي قيلت عن السعادة ، واتفقا على أن الإنسان لا يصل إلى الفضيلة إلا إذا کان فعله موافقاً للعقل والمنطق ، ويجب أن يهتم الإنسان بالعلم العمل ، حتى إذا وصل إلى الفعل الفاضل الموافق للفضيلة فإن يحصل على السعادة التي لن تتحول إلى شقاء ، وتوصلا إلى أن السعادة لا تتم بطريقة تلقائية ، ولکن يجب على الإنسان أن يبحث عنها بإرادته، وأنها تزيد وتنقص، واتفقا على أن السعادة لا تکون في الدنيا فقط ، وإنما تکون في الآخرة کذلک، وکل ما يجب على الإنسان أن يستکثر من الأفعال الفاضلة في الدنيا ليصل إلى السعادة الکاملة في الآخرة ، ومن هنا يتبين کيف تأثر الفارابي بأستاذه أرسطو تمام الاتفاق فيما يتعلق بنظرية السعادة. 
الکلمات المفتاحية : الأخلاق ، النيقوماخية ، نظرية السعادة ، الفارابي ، أرسطو.


 
The Impact of Aristotle's “Nicomachean Ethics” on Al-Farabi's Concept of Happiness
Rahma Abdel-Qader Abdel Hamid Dowidar
Department of Creed and Philosophy, Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls, Cairo, Egypt.
Email: rahmadwidar.1119@azhar.edu.eg
Abstract:
The present study aims at showing the impact of Aristotle’s Nicomachean Ethics on Al-Farabi’s concept of happiness. It adopts a comparative analytical approach. Among the  most important conclusions arrived at by the study is that  the concept of happiness is the main goal of any  philosophical research; for example, Ibn Sina  links between the soul’s pursuit of perfection and reaching happiness, and no one can reach complete happiness unless he knows God.  As for Ibn Tufail, he thinks that a person must purify himself while obligating himself to keep thinking about Allah, and then he will attain ultimate happiness.  Ibn Rushd (Averroes) finds that what leads a person to happiness is the acquisition of knowledge, the attainment of every virtue called for by Sharia, and the abandonment of the vices which it forbids.Regarding Al-Farabi, he is influenced by Aristotle as both of them indicate that the purpose of happiness is reaching the greater good. They reject all theories on happiness. They agreed that man only reaches virtue when his actions are in accordance to intellect and logic and man should be concerned with knowledge and work as when he does good acts that are in accordance to virtue, he reaches happiness that will never turn into misery. They reach the following conclusions: happiness does not occur simultaneously; rather, man should seek it by his own will; happiness can increase and decrease; happiness exists not only in this world, but also in the hereafter; man should increase his virtuous deeds in this life to reach complete happiness in the afterlife.
Keywords: Nicomachean , Ethics, Happiness Theory, Al-Farabi , Aristotle.


 

الكلمات الرئيسية