جرح الأقارب وتعديلهم في ميزان النقد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم السنة وعلومها بکلية الشريعة والدراسات الإسلامية بجامعة القصيم بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

جرح الأقارب وتعديلهم في ميزان النقد
بدريه بنت عبدالعزيز بن ابراهيم السعيد
 قسم السنة وعلومها، کلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة القصيم، منطقة القصيم، المملکة العربية السعودية.
البريد الإلکتروني: 141422@qu.edu.sa
ملخص البحث:
ظهر جلياً من بحثين سابقين -لي- تجرد أئمة الجرح والتعديل للحق في إصدار الأحکام على أقاربهم من رواة الحديث من خلال موافقة أقوالهم لأقوال أئمة الجرح والتعديل في الراوي، فجاء هذا البحث الموسوم بـ: (جرح الأقارب وتعديلهم في ميزان النقد) لتفسير الأحکام التي أصدرها أئمة الجرح والتعديل على بعض أقاربهم من رواة الحديث؛ وتحديد أسباب جرحهم وتعديلهم، ثم عرضها في ميزان النقد؛ لبيان مدى موافقتها لقواعد الجرح والتعديل، للتحقق من جانب الصدق والثبات فيها، وتعددت المناهج المتبعة في هذا البحث؛ فمنها المنهج الاستقرائي والتحليلي النقدي من خلال عدد من الإجراءات،وقد خلص البحث إلى نتائج من أهمها: أن أسباب جرح الأئمة لبعض أقاربهم من الرواة تعددت وتباينت درجاتها، فجُرِح ثلاثة رواة منهم بالکذب، وواحد بالفسق أو بما يخرم المروءة، وضُعّف بسوء الحفظ ثلاثة؛ اثنان منهم باللفظ، وواحد بالرواية عنه مقروناً بغيره، کما جُرِح راوٍ بجرح غير محدد ولا مفسر، وآخر بالتعريض بضعفه، أما المعدَّلون من الأقارب؛ فوّثِّق منهم أربعة رواة؛ اثنان بالثناء، واثنان بلفظ: (ثقة)، وعُدِّل اثنان؛ أحدهما باللفظ، والآخر بالرواية له، کما تميزت أحکام أئمة الجرح والتعديل بالصدق والثبات؛ ظهر ذلک من خلال موافقة أحکامهم على أقاربهم جرحاً وتعديلاً لقواعد الجرح والتعديل، کما تجلى في هذا البحث موضوعية أحکام أئمة الجرح والتعديل لأقاربهم وتجردهم للحق؛ فقد کان جرحهم لأقاربهم أکثر من تعديلهم، فقد بلغ من وقفت عليهم من الرواة المتکلم بهم من قريب بجرح أو تعديل خمسة عشر راوياً، تسعة تُکُلِّم فيهم بجرح، وستة رواة بالتعديل.
الکلمات المفتاحية: جرح الأقارب، تعديل الأقارب، أسباب الجرح والتعديل.
 


 
Discrediting And Crediting of The Relatives in The Criticism Scale
Badryah Abdulaziz Ibrahim Al Saeed
 Department of Sunnah and its Sciences, The College of Sharia and Islamic Studies, Qassim University, Al Qassim, The Kingdom of Saudi Arabia.
Email: 141422@qu.edu.sa
Absract:
This research has come to explain the judgments issued by the imams of crediting and discrediting the hadith narrators and investigate them by the criticism scale in order to verify to what extent they agree to the rules of crediting and discrediting and also to verify the truth and reliability aspects in them. There were several methodologies which were followed in this research including the extrapolative methodology and the analytical critical methodology through several procedures. The research reached some results and most importantly of which are: there are several reasons for the Imams’ crediting and discrediting of some of their relative hadith narrators. Three of the narrators were discredited with lying. One was discredited with lechery or what violates magnanimity. Three narrators were discredited was bad memorization of which two were of bad memorization of words and the third had bad memorization in that others narrated through him coupled with others. One of the narrators was discredited with indefinite and unexplained reasons and other with weakness of narration. As for the credited relatives narrators, four of them were authenticated; two by praising and two by the word “trusted”. Two narrators were credited either by the word or by narration. The judgments of crediting and discrediting Imams were distinguished with truth and reliability. This appeared through agreement of their discrediting and crediting judgments to the rules of discrediting and crediting. This research clarified the objectivity of the judgments of discrediting and crediting Imams to their relative narrators and adopting what is right. Their discrediting of their relative narrators was more than crediting. The number of those relative narrators whose narration was suspended due to discrediting or crediting was fifteen narrators. Nine of them were discredited and six were credited.
Keywords: discrediting relative narrators, crediting relative narrators, reasons of crediting and discrediting.

الكلمات الرئيسية