سيميائية الخوف في الشعر الأموي شعر "الأخطل نموذجا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الدراسات الأدبية، کلية دار العلوم، جامعة المنيا، المنيا ، مصر.

المستخلص

سيميائية الخوف في الشعر الأموي
شعر "الأخطل نموذجا"
إيمان عصام خلف کامل
قسم الدراسات الأدبية، کلية دار العلوم، جامعة المنيا، المنيا ، مصر.
البريد الإکترونى : Eman.essam@mu.edu.eg
ملخص البحث :
هذا البحث يتناول المقاربة السيميائية قراءة ملمح الخوف في شعر "الأخطل التغلبي "، وتناولت من خلاله الحديث عن سيميائية التّشَاکُل والتباين اللغوي المُشکِّلة لملمح الخوف في شعر الأخطل، وسيميائية التصوير ودلالة الرمز الکاشفة عن ملمح الخوف، وسيميائية التشکيل الصوتي لانفعال الخوف عند الأخطل، ودور الإيقاع الخارجي والداخلي في الکشف عن الشعور الکامن للذات الشاعرة تجاه ملمح الخوف. يهدف هذا البحث إلى الوقوف على ملامح الخوف المباشرة وغير المباشرة عبر ملمح سيميائي بهدف بيان أوجه الصراع وما نتج عنه من فکر مُجَسِم لطبيعة الخوف. تناول البحث المنهج السيميائي ذلک المنهج الذى يعتمد على القراءة المرتبطة بالمدلول الإشاري ومفهوم العلامة التي تجعلنا نخرج بمضامين تُفَسر لنا قيمة النص وآلياته في رؤية استکشافية غير مسبوقة من قبل . ومن أهم نتائج البحث مايلي:
- شکَّلت بنية التشاکل مجالًا أرحب ورؤية تحليلية متوسِّعة لتحليل الشواهد التطبيقية، وأسهمت هذه الرؤية في الکشف عن ملمح الخوف عند الشاعر.
-  اقترنت الصور الفنيَّة التي جسَّدت ملمح الخوف کثيرًا بسياق مدح الخلفاء الأمويين في معظمها، واقتصر المدح على خلفاء وأمراء الحزب الأموي.
- اعتمد الأخطل على بعض الحيل الدفاعية لمقاومة ما يترصَّده من خطر عبر سيميائية الدوال اللغوية، ومنها توظيفه لبعض التعابير القرآنية في شعره؛ وذلک لاستمالة الحکام وإرضاءً للحکام ووسيلة لنيل رضاهم والاستنجاد بهم من براثن التهديد المُترصِّد.
- اعتمد الشاعر على توظيف بعض الرموز الفنية المُستقاة من الطبيعة لتجسيد ملمح الخوف لِما تمنحه هذه الرموز من طاقة تعبيرية ودلالات سيميائية متنوّعة، وجاء توظيف الثور أحد هذه الرموز المهمة.
الکلمات المفتاحية: سيميائية ، الأخطل ، التّشاکُل ، الخوف ، صراع ، تباين.


 
The Semiotics of Fear in Umayyad Poetry"Al-Aktal's Poetry As a Model"
Eman Essam Khalaf Kamel
Department of literary studies, Faculty of Dar Al-Uloom, ‎Minia University, Minia, Egypt.
Email: Eman.essam@mu.edu.eg
Abstract:
This study deals with the semiotic juxtaposition of features of fear in Al-Akhtal al-Taghlibi’s poetry through which the semiotic Isotopy and the linguistic variation constructing this ‘fear’ in his poetry are examined. The study also tackles the semiotics of images and the connotations of symbols revealing this ‘fear’, the semiotics of the phonetic structure in uttering the sound of fear, and the role of internal and external rhythm in revealing the latent feeling of the poetic self towards fear.
This study aims at investigating the direct and indirect features of fear through semiotic analysis in order to explain aspects of conflict that result in an embodiment of the nature of fear.
The present study applies the semiotic methodology which depends on analyzing referential meaning and sign meaning that leads to arriving at signification which in turn explain the value and artistic techniques of the text in an unprecedented exploratory method.
Conclusions of the study:

Semiotic isotopy contributes to obtaining a more wide scope and a broader analytic perspective to analyze the practical evidences. This vision contributes to reveal the features of fear in Al-Akhtal’s poetry.
Imageries embodying the feature of fear are frequently associated with his praise of the Umayyad caliphs and the praise is restricted to Umayyad Caliphs and princes.
Al-Akhtal depends on some defensive tricks to resist the lurking danger through the semiotics of linguistic functions including his use of some Qur’anic expressions in his poetry to win the caliphs appeal and please them, and a way to hide under their protection.
In producing the image of fear, the poet employs some artistic symbols derived from nature; for these symbols provide expressive power and various semiotic connotations. His use of ox is an important symbol.

Keywords : Semiotics, Al-Akhtal, Isotopy, Fear, Conflict, variation
 
 
 

الكلمات الرئيسية