رؤى البارودي النقدية من شعره

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية، کلية العلوم والآداب بطبرجل، جامعة الجوف، السعودية. قسم الأدب والنقد، کلية اللغة العربية بالمنوفية، جامعة الأزهر، مصر.

المستخلص

رؤى البارودي النقدية من شعره 


محمود صبحي سيد أحمد شاهين 


قسم اللغة العربية، کلية العلوم والآداب بطبرجل، جامعة الجوف، السعودية.  


قسم الأدب والنقد، کلية اللغة العربية بالمنوفية، جامعة الأزهر، مصر. 


البريد الإلکتروني drmahmoud740@gmail.com 


الملخص: 


هدفت هذه الدراسة إلى إبراز رؤى البارودي النقدية من خلال منجزه الشعري، وهو بعد يکاد يکون مطمورا ؛ خاصة أن من تناولوا البارودي في دراسات سابقة تناولوه من خلال منجزه الشعري الذي عرف به شاعرا، مستظهرين منه الأغراض وما يتخللها من فنيات، ولم يشيروا إلى ما لديه من رؤى نقدية عديدة بثها في شعره، باستثناء بعض الإشارات  الخواطف التي تکاد تکون قبسة العجلان أو نهلة الظمآن،  


ومن ثم فإن قراءة شعر البارودي واستخراج الأبيات والقصائد التي تشکل مجموع رؤاه النقدية حول الشعر في ضميمة واحدة يعد تغريدا جديدا طريفا، وإبرازا لهذا الجانب الذي أراه – من وجهة نظري- غير مطروق من قبل. 


وقد التزمت الدراسة المنهج الوصفي الذي روعي فيه رصد هذه الرؤى المنضوية في المباحث الخمسة مع الاستعانة في کثير من الأحيان بالمنهج الفني في تحليل مفردة من مفردات رؤية معينة على مستوى بيت بعينه أو مجموعة أبيات تشکل تلک الرؤية. 


وقد أظهرت نتائج الدراسة أن هذه الرؤى- وقد احتلت مساحة لا بأس بها من القصيدة لديه- لا تعدو أن تکون مجالا رحبا للتعريف بنفسه وإلقاء الضوء عليها من خلال الفخر بشعره، أو مجالا خصبا لصوغ المفاهيم النقدية الخاصة عن الفن الشعري والکشف عن النموذج الأمثل للشاعر الذي يريد أن يبذ أقرانه، کما أن بعضها جاء في شکل وصايا شعرية أراد البارودي أن يزجيها للشعراء المعاصرين له، کذلک لا نعدم أن نجد بعضها أشبه بالبيان الشعري الذي يصوغ المبادئ الأساسية لفن الشعر، وأخرى أشبه بالإشارات المکرورة داخل قصائده مما يدخل في باب الشعر الشارح.   


الکلمات المفتاحية:  محمود سامي البارودي، الشعر، النقد، رؤى. 


Al-Baroudi’s Critical Views from his Poetry 


Mahmoud Sobhy Sayed Ahmed Shahin 


Department of Arabic Language, College of Arts and Sciences at TabrjalJouf University, Saudi Arabia. 


Department of Literature and Criticism, Faculty of Arabic Language in Menoufia, Al-Azhar University, Egypt. 


Email: drmahmoud740@gmail.com 


Abstract: 


The present study aims to highlight Al-Baroudi’s critical views through his poems which are almost unknown; scholars who have examined Al-Baroudi’s poems in previous studies have focused on his poems through which he became widely known as a poet, illuminating themes and figures of speech. They have not highlighted his several critical views embedded in his poetry with the exception of very few quick remarks.  


Therefore, reading Al-Baroudi’s poetry and identifying the lines and poems expressing all his critical views on poetry in one study is a new and unusual endeavor foregrounding this area which –I believe- has not been trodden before.  


Conclusions of the present study show that these views –that cover a fair amount of his poetry- can be regarded as an adequate account for introducing himself through praising his poetry. In addition, they can be considered as a proper place for drafting his critical concepts on poetic art or for the ideal model of the poet who wish to surpass his fellow poets. Some of his views represent poetic advice to his contemporary poets. Some of them are similar to poetic statements formulating the basic principles of poetic art; others are akin to repeated indications in his poems which are subsumed under the poetic commentary. 


The present study adopts a descriptive approach through which Al-Baroudi’s embedded views in the five sections are identified. In addition to the descriptive approach, the aesthetic approach is often employed to analyze a certain lexical item related to a view in a specific line or a group of lines representing this view. 


Keywords: Mahmoud Sami Al-Baroudi ,  poetry, criticism, views. 

الكلمات الرئيسية