نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم اللغة العربية - کلية الآداب - جامعة القاهرة
المستخلص
العقاد بين الثورة والمحافظة "دراسة تحليلية لموقفه النقدي"
أحمد عادل حسن عمار
قسم الأدب والنقد، کلية الآداب، جامعة القاهرة، القاهرة، مصر.
البريد الإلکترونى: Abohanenammar@gmail.com
ملخص البحث:
تحاول هذه الورقة البحثية الاقتراب من بعض رؤى العقاد وآرائه، محاولة الکشف عن مدى التباين والتناقض فيها –إن وجد- ساعية إلى فهم هذه الظاهرة، وتحليلها، وتفسيرها، والکشف عما يقف وراءها من تغير في مواقف العقاد وشخصيته عبر رحلته الطويلة مع النقد الأدبي.
وأمام هذا لم يجد الباحث مناصًا من الاستناد إلى المنهج الوصفي، محاولا وصف هذه الظاهرة –أولا- والوقوف عليها، ثم تحليلها –ثانيًا- عبر آليات التحليل المتعددة، مناقشةً وفهمًا وتفسيرًا، لعلنا نجد في ذلک ما يقربنا خطوة من تلک العقلية الفذة التي أسست لبنة کبيرة في النقد العربي الحديث. ونستطيع أن نوجز رؤية العقاد النقدية في ثلاث قضايا أساسية؛ أولاها: موقفه من الشعر (الأدب) الذي ساد العالم العربي في نهايات القرن التاسع عشر، ومطلع القرن العشرين، وهي الفترة التي بدأ فيها اسم العقاد في الظهور. وثانيها: دعوته للتجديد في الأدب، الذي يبرر -من ناحية- موقفه من سابقيه الکلاسيکيين، وينبع -من ناحية أخرى- من رؤيته لماهية الأدب، وما يجب أن يکون عليه. وثالثها: موقفه من اللاحقين ودعاة التجديد في الأدب والشعر على وجه الخصوص، وهو الموقف الذي ربما کشف التناقض الذي أشرنا إليه.
وقد توصل الباحث إلى عدد من النتائج أهمهما:
ظل العقاد متمسکًا بشدة بلب نظريته، مؤکدًا أن الشعر وجدان، وأن وصف الشعر بهذه الصفة لا يعني خلوه من التفکير، فهما کل لا ينفصل.
تمسک العقاد أيضًا برؤيته للمجاز في الشعر، مؤکدا أن التوقف عند ظاهر الأشياء ليس وظيفة الشاعر، فالعامة فقط هم من يصفون الأشياء بأشکالها وألوانها الظاهرية، أما الشاعر فعليه أن يخترق الظاهر إلى الباطن.
تبدلت رؤية العقاد للإيقاع، فشتان بين العقاد الثائر على الإيقاعات التقليدية المنادي بالتمرد عليها، وخصوصًا وحدة القافية، والعقاد المتمسک بالإيقاعات التقليدية الکلاسيکية الرافض لأي تمرد أو ثورة على الشکل الکلاسيکي، معتبرًا ذلک هدمًا للشعر العربي.
الکلمات المفتاحية: العقاد – الشعر – الأدب – الإيقاع .
Page Break
Al-Akkad Between Revolution and Conservatism . An analytical Study of His Critical Position
Ahmed Adel Hassan Ammar
Department of Arabic Language, Faculty of Arts, Cairo University, Cairo, Egypt.
Email: abohanenammar@gmail.com
Abstract:
This research paper attempts to approach some of Akkad's visions and opinions, trying to uncover the contrast and contradiction in them, seeking to understand this phenomenon, analyze it, explain it, and reveal what stands behind it from the change in Akkad's attitudes and personality through his long journey with literary criticism.
Faced with this, the researcher did not find an escape from relying on the descriptive method, trying to describe this phenomenon - first - and stand on it, and then analyze it - secondly - through the various mechanisms of analysis, through discussion, understanding and interpretation. Significant in modern Arab criticism. We can summarize Akkad's critical vision in three basic issues: Firstly: his stance on poetry (literature) that prevailed in the Arab world at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, during which time the name Akkad began to appear. Secondly: his call for innovation in literature, which justifies - on the one hand - his position on its classical predecessors, and stems - on the other hand - from his vision of what literature is and what it should be. And third: his position on the later and advocates of renewal in literature and poetry in particular, a position that may have revealed the contradiction that we have referred to.
The researcher has reached a number of results, the most important of which are:
1- Al-Akkad remained firmly attached to the basis of his theory, stressing that poetry is conscience, and that describing poetry as such does not mean that it is devoid of thinking, as they are inseparable.
2- Al-Akkad also adhered to his vision of the metaphor, stressing that stopping at the outward appearance of things is not the poet’s job, because only the common people describe things in their outward forms and colors.
3- Al-Akkad's vision of rhythm has changed, as there is a big difference between Akkad revolting against traditional rhythms calling for rebellion against them, especially the unity of the rhyme, and the contract that adheres to classical traditional rhythms.
Keywords: Akkad- poetry-literature- rhythm.
الكلمات الرئيسية