مديح النبي (صلى الله عليه وسلم) في شعر معاصريه بين المثير والتعبير دراسة في الحماسة المغربية لأبي العباس الجَرَّاوي التادلي (المتوفى: 609هـ)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية وآدابها، کلية الآداب، جامعة دمنهور، مصر.

المستخلص

مديح النبي (صلى الله عليه وسلم)  في شعر معاصريه بين المثير والتعبير  دراسة في الحماسة المغربية لأبي العباس الجَرَّاوي التادلي (المتوفى: 609هـ) 
غادة حسن زکريا عشبة 
قسم اللغة العربية وآدابها، کلية الآداب، جامعة دمنهور، مصر.  
البريد الإلکتروني: ghada.zakaria@art.dmu.edu.eg 
الملخص:  
يتناول هذا البحث القصائد والمقطعات المدحية في رسول الله صلى الله عليه وسلم ممن عاصره من الشعراء، سعيًا للوصول إلى المعاني المدحية في هذه الأبيات مع تقسيمها وفق عنصرين مهمين من عناصر الإبداع الفني، وهما: المثير والتعبير. ومن ثم فقد جاء البحث في مبحثين رئيسين؛ الأول: الدافع أو المثير، وما اقتضاه من تصنيف شعراء المديح، وتصنيف المعاني نفسها. والآخر: في جانب التعبير، وظهوره في اللفظ، والصورة، والموسيقى، وبنية القصيدة. 
أما المنهج الذي اتبعه البحث فهو منهج فرضته طبيعة البحث ومادته، بحيث تجعل لنا هذه المادة وکيفية تطبيقها سبيلاً ملزمًا لتطبيق منهج معين أو جعله غالبًا لا يؤخر عن غيره، غير أننا اعتمدنا في الأساس على المنهج التحليلي الفني.  
وقد خلص البحث إلى عدد من النتائج أبرزها أن الدافع أو المثير استطاع أن يوجه المعاني التي عبر عنها المادحون في قصائدهم. وأن تنوُّع المثير قد کان بفعل الظروف والملابسات العقدية أو الاجتماعية، أو الثقافية، أو الاقتصادية. ومنها ظهور أثر المثير في التعبير الفني على کل مستوياته.  
الکلمات المفتاحية: المدح - المثير – الدافع – التعبير – القيم.  

Praise of the Prophet (peace be upon him) in the Poetry of his Contemporaries Revolving around Stimulus and Expression 

by Abi-Abbas al-Jurāwī Al-Tadeli (d. 609 ) A Study on Al-Ḥamāsah al-Maghribiyyah  1 
Ghada Hassan Zakaria Oshba.

Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Arts, Damanhour University, Egypt. 
Email: ghada.zakaria@art.dmu.edu.eg 
Abstract: 
The present study is concerned with the poems and short poems praising the Messenger of Allah (Peace be upon him) by his contemporary poets, seeking to examine praise meanings in these verses. These verses are divided according to two important elements of creativity and aesthetic expression: the stimulus and the expression. Hence, the study investigates two main topics. First, the motive or the stimulus, and what it entails in terms of classification of praise poets, and the classification of meanings themselves.  Second, the other topic is concerned with expression, and its reflection in pronunciation, imagery, rhythm, and the structure of the poem.Regarding the approach adopted in the study, it follows an approach imposed by the nature of the research and its data, so that the data and its application impose a certain methodology that surpasses any other recommended approaches. The present study mainly relies on the analytical and aesthetic approach. The study reaches a number of conclusions, most important of which include the following: First, the stimulus is able to show meanings expressed by praise poets in their poems. Second, the diversity of the stimulus is due to the ideological, social, cultural, or economic circumstances. Third, the effect of stimulus is found in the aesthetic expression at all levels. 
Keywords Praise - Stimulus- Motivation - Expression - Values. 

الكلمات الرئيسية