علاقة الله بالعالم عند الصوفية ـ دراسة في المصطلحات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس، قسم العقيدة والفلسفة، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بورسعيد، جامعة الأزهر ،مصر.

المستخلص

علاقة الله بالعالم عند الصوفية ـ دراسة في المصطلحات 


إبراهيم سليمان سويلم سليمان 


مدرس، قسم العقيدة والفلسفة، کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات  بورسعيد، جامعة الأزهر ،مصر. 


Ibrahemswelam2592.el@azhar.edu.eg البريد الالکتروني:  


الملخص : 


هذا البحث عن مصطلحات الصوفية التي استعملوها في بحث قضية من قضايا التصوف الهامة، وهي علاقة الله بالعالم، وقد استعمل الصوفية عددًا کبيرًا من المصطلحات للتعبير عن تلک العلاقة، سواء في مرحلة ما قبل الخلق، أو مرحلة الظهور والتعين، أو من حيث التدبير والعناية بالمخلوقات عامة، أو بالمريد السالک في طريق الله بصفة خاصة0 والمنهج المتبع في هذا البحث هو المنهج التحليلي الذي يقوم على البحث عن مصطلحات الصوفية في مصادرها الأصلية، وتحليلها من خلال آرائهم، ثم تحليلها مرة أخرى من منظور لغوي وشرعي0والهدف من هذا البحث هو إثبات الصلة الوثيقة بين مصطلحات الصوفية في تلک القضية، وبين استعمال اللغة والشرع في القرآن والسنة لنفس تلک المصطلحات، مما يؤکد أن الصوفية يستمدون علومهم وأذواقهم، وکذلک مصطلحاتهم من المصدر الإسلامي مباشرة0 والنتيجة من هذا البحث أن الصوفية قد توافقوا موافقة تامة في استعمال معظم مصطلحاتهم وورودها في اللغة وکذلک القرآن والسنة0 


الکلمات مفتاحيةالله ، العالم ،الصوفية ،المصطلحات ،اللغة ،الشرع0 


Allah’s Relation to the World from Sufi’s Perspective: A Study in Terminology 


Ibrahim Suleiman Suwaylem Suleiman 


Department of Creed and Philosophy,Faculty of Islamic and Arabic Studies for Girls, Port Said, Al-Azhar University, Egypt. 


Email: dkibrahimswelam@gmail.com 


Abstract: 


The present study revolves around the Sufi’s terminology used in investigating an important issue in Sufism which is Allah’s relation to the world. Sufists use a large number of terms to express this relation in pre-creation stage, appearance and determination stage, arrangement and care of creatures in general, or in the apprentice who walks a spiritual path to Allah in particular. The current study adopts analytical approach that is based on investigating Sufi’s terminologies in their authentic sources, analyzing them from Sufi’s perspective, and then analyzing these terms again from a linguistic and legal perspective. 


This study aims at proving the strong association between Sufi’s terminologies in this issue and the use of the same terminologies in Arabic language and Sharia in Quran and Sunnah. This asserts that Sufism draws their sciences, taste, and terminologies from a direct Islamic source. 


The present study concludes that Sufists entirely agree with language, Quran and Sunnah on the use of most of their terms. 


Keywords: Allah – World- Sufism – terminologies – language – Sharia 

الكلمات الرئيسية