المؤلف
قسم الاعلام التربوي، کلية التربية النوعية، جامعة القاهرة، القاهرة، مصر.
المستخلص
خطاب المسرح الرقمي في ظل جائحة کورونا لتعزيز قيم المواطنة لدى الشباب الجامعي.
شيرين محمد شعبان حسن.
قسم الاعلام التربوي، کلية التربية النوعية، جامعة القاهرة، القاهرة، مصر.
البريد الإلکتروني: Shereen-333@hot mail .com
ملخص:
يلعب الخطاب القيمي في المسرح دورا بالغ الأهمية في تعزيز المواطنة لدى الشباب، إضافة الى اجتياح فيروس کورونا المستجد، واستخدام تقنية التواصل عن بعد، وبروز دور المسرح الرقمي في تعزيز المواطنة لدى الشباب. يهدف البحث إلى التعرف على مفهوم المواطنة وأشکالها، وخصائصها، وأبعادها، مقوماتها ورکائزها وقيمها ومعوقات تحقيقها. بالتطبيق على نصوص المسرح الرقمي. وتنتمي الدراسة إلى الدراسات الوصفية المسحية التي تستهدف التعرف على توظيف المسرح الرقمي في تعزيز المواطنة الرقمية لدى الشباب، ولجأت الباحثة إلى استخدام المنهج التحليلي الوصفي، تحليل جميع عروض المسرح الرقمي کتقنية عرض وحيدة للمسرح في ظل جائحة کورونا. ومن خلال عرض الإطارين: النظري والتحليلي للدراسة توصلت الباحثة إلى مجموعة من النتائج تؤکد أن الخطاب القيمي المقدم من خلال عروض المسرحيات الرقمية - عينة الدراسة - يزخر بقيم متنوعة، واحتلت مجموعة من قيم المواطنة أعلى النسق القيمي في عينة الدراسة، وقد اهتم کتاب المسرح بالقيم التربوية للشباب، کالأمانة، والصدق، ونبذ الغرور والتکبر، والتواضع، وابتعدت إلى حد ما- عن بعض قيم المواطنة کالديمقراطية والحرية - رغم شدة الاحتياج إلى تدعيم وتعزيز قيم المواطنة في أعمال المسرح الرقمي. کما جاءت معظم المسرحيات محملة بأغاني تحمل الطابع الوطني، وتحث الشباب على العديد من قيم المواطنة کالانتماء إلى الوطن، والدفاع عنه ضد أي معتد، وبذل التضحية من أجل رقيه، والمشارکة في نموه وازدهاره. بالإضافة الى سيادة الجانب التثقيفي الذي يسعى المسرح الرقمي إلى تقديمه للشباب في معظم المسرحيات عينة الدراسة، ورغم الاعتماد على الإطار التاريخي في بعض عروض عينة الدراسة إلا أن الاعتماد على الشخصيات الوطنية الزاخرة بالتاريخ المصري، والقضايا الوطنية التي تمثل قيم المواطنة جاء ضعيفا، رغم کونه أحد السبل التي تمثل القدوة للشباب.
الکلمات المفتاحية: الخطاب القيمي، المواطنة.
Page Break
Digital theater discourse in light of the Corona pandemic to enhance the citizenship values of university youth.
Shereen Mohammad Shaaban Hassan.
Department of Educational Media ,Faculty Specific Education, Cairo University
Email: Shereen-333@hot mail .com
Abstract
The value discourse in theater plays a very important role in promoting citizenship among young people, in addition to the outbreak of the new Corona virus, the use of remote communication technology, and the emergence of the role of digital theater in promoting citizenship among young people.
The research aims at knowing the concept of citizenship, its forms, characteristics, dimensions, components, foundations, values and obstacles to achieving it. Applying to digital theater texts. The study belongs to the descriptive survey studies that aim to identify the use of digital theater in promoting digital citizenship among young people, and the researcher has resorted to using the descriptive analytical method, analyzing all digital theater performances as the only display technology for theater in light of the Corona pandemic. Through the theoretical and the analytical framework of the study, the researcher reached to a set of results confirming that the value discourse presented through digital plays - the study sample - abounds in various values, and a group of citizenship values occupied the highest value pattern in the study sample. The educational values of young people, such as honesty, honesty, rejection of vanity, arrogance, and modesty, and deviated to some extent - from some values of citizenship such as democracy and freedom - despite the severe need to support and enhance the values of citizenship in the work of digital theater.
Most of the plays also came loaded with songs bearing a patriotic character, urging young people to abide by many values of citizenship, such as belonging to the homeland, defending it against any aggressor, making sacrifices for the sake of its advancement, and participating in its growth and prosperity.
In addition to the prevalence of the educational aspect that the digital theater seeks to present to the youth in most of the plays, the sample of the study and despite relying on the historical framework in some of the study sample shows, the reliance on national figures rich in Egyptian history, and national issues that represent the values of citizenship was weak, despite being one of the paths that set an example for young people.
keywords: The value discourse- Citizenship.
الكلمات الرئيسية