تجليات الغربة والحنين فى شعر الصِّمَّة بن عبد الله القُشَيْريِّ ( دراسة تحليلية نقدية)

المؤلف

قسم اللغة العربية والدراسات الإسلامية – کلية التربية- جامعة المنصورة.

المستخلص

تجليات الغربة والحنين فى شعر الصِّمَّة بن عبد الله القُشَيْريِّ  ( دراسة تحليلية نقدية) 


رزق المتولي رزق أحمد . 


البريد الإلکتروني: rizkelmetwally@mans.edu.eg. 


الملخص : 


يهدف هذا البحث إلى استجلاء الجانب الإنساني لظاهرة الغربة والحنين فى شعر الصمة القشيري، حيث تلمس المعاني النفسية والمشاعر الإنسانية التى حملها هذا النوع من الشعر، ودراسة مضامينه الشعرية وکشف أسرار جمالياته الفنية.  ولتحقيق هذه الغاية، فقد حاولت الدراسة استقراء النماذج واستکناه مضامين شعر الغربة والحنين عند الصمة القشيري، بتحديد التعريفات العلمية لهذه الظاهرة، وبيان دوافعها ومثيراتها، اتجاهاتها، ورؤية الذات الشاعرة للمکان والزمان، وبيان التقنيات الفنية التى اتَّکأ عليها الصمة القشيري فى تصوير تجربة الغربة والحنين فى شعره. أما المنهج الذى اتبعه الباحث، فهو المنهج الوصفي التحليلي، الذى يقف على ظاهرة الغربة والحنين في شعره؛ لاستکشاف بواعثها، واستجلاء مثيراتها، ومن ثم بيان اتجاهاتها، ورؤية ذات الشاعر للمکان والزمان، ورصد أهم التقنيات الفنية التى اعتمد عليها الشاعر في تجربته. 


وقد توصل البحث إلى النتائج الآتية:  کشف البحث عن أبرز الدوافع التى أدَّت إلى غربة الصمة القشيري، ومن أهمها إخفاقه في الحب. کما تجلَّى موقف الصمة القشيري من تجربة الغربة عنده في بعدين، أولا: البعد الانهزامي. ثانيا: البعد الفاعل. وقد تعددت محاور الحنين إلى المکان عند شاعرنا، مثل: ذکر الأطلال والآثار والدمن، ذکر الوطن والحنين إليه، الحنين إلى نجد. کما تعددت محاور رؤية الشاعر للمکان في تجربته إلى محاور ثلاثة، أولا: مکان الألفة الذى کان مبعثا للذة عنده. ثانيا: مکان الغربة الذى کان مبعثا للألم. ثالثا: تقاطب المکانين معا.  


الکلمات المفتاحية : الغربة- الحنين- الصمة القشيري- الدوافع- المثيرات- الوطن- المکان . 


The manifestations of Estrangement and Nostalgia in The Poetry of Al-Sammah bin Abdullah Al-Qushayri.(Critical analysis study). 


Rizk El-Metwally Rizk Ahmed. 


Department of Arabic Language and Islamic Studies - College of Education - Mansoura University. 


Email: rizkelmetwally@mans.edu.eg. 


Abstract : 


This research aims to elucidate the human side of the phenomenon of alienation and nostalgia in the poetry of al-Samma al-Qushayri, where it touches the psychological meanings and human feelings that this type of poetry carried, studying its poetic contents and revealing the secrets of its artistic aesthetics. 


To achieve this goal, the study attempted to extrapolate the models and encompassed the contents of the poetry of alienation and nostalgia at al-Samma al-Qushayri, by defining the scientific definitions of this phenomenon, stating its motives and motives, its trends, the vision of the poetical subject of space and time, and the technical techniques on which the Qusharian imprint relied in depicting the experience of alienation and nostalgia in hair.  


As for the method that the researcher followed, it is the descriptive and analytical method, which deals with the phenomenon of alienation and nostalgia in his poetry. To explore its motives, to clarify its triggers, and then to clarify its trends, to see the poet's view of the place and time, and to monitor the most important technical techniques that the poet relied on in his experience. 


The research reached the following results: The research revealed the most prominent motives that led to the alienation of Samma al-Qushayri, the most important of which is his failure to love. The stance of al-Samma al-Qushayri was also evident from his alienation experience in two dimensions, first: the defeatist dimension. Second: the actor dimension. Our poet has many axes of nostalgia for the place, such as: mentioning ruins, antiquities and damn, mentioning the homeland and longing for it, and nostalgia for Najd. The poet’s vision of the place varied in his experience into three axes, first: the place of intimacy, which was a source of pleasure for him. Second: The place of estrangement that was a source of pain. Third: the two places polarized together. 


Keywords: alienation, nostalgia, al-Samma al-Qashiri, motives, stimuli, home, place.