الصورة المثالية للممدوح في شعر ابن فرکون (المتوفى نحو821ه) دراسة موضوعية فنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الأدب والنقد،کلية الدراسات الإسلامية، جامعة الأزهر، السادات، جمهورية مصر العربية.

المستخلص

الملخص:
يهدف هذا البحث إلى إبراز القيمة التاريخية والفنية لشعر ابن فرکون، ومعرفة المضامين التي أسبغها الشاعر على ممدوحه، وهل جدد فيها وابتکر صورا تواکبُ عصرَه وتناسب بيئته؟ أو صار على منوال القدماء؟
 أما عن المنهج المتبع في دراستي فهو المنهج التاريخي والتحليلي الفني.
وقد توصل البحث لعدة نتائج أهمها مايلي:
 تنوعت صورة الممدوح عند ابن فرکون من فضائل نفسية وعرضية عتيقة وإسلامية کالفتح ونصرة الدين الحنيف، فکانت صورًا قديمة، افتقر فيها إلى التجديد والابتکار. کما جاءت جل صور ممدوحه متداخلة بين الکرم والشجاعة، وبين الصورة الدينية والسياسية حينا آخر؛ حتى لا يکاد نستطيع الفصل بينهما. کما دلت صورة الممدوح عند ابن فرکون على أن العصر الغرناطي کان عصر اضطرابات، بين مد وجزر، إلا أن السلطان يوسف ظل محافظا على ملکه قدر المستطاع، بالجهاد تارة، وبالمصالحة تارة أخرى.
الکلمات المفتاحية: الصورة –  الممدوح – القائد- الإنسان– ابن فرکون.
The ideal image praised in the poetry of Ibn Farkoun (died circa 821 A.H.(
Technical objective study
Abdul Azim Abdul Raouf Abdul Azim Abu Ali.
Department of Literature and Criticism, College of Islamic Studies, Al-Azhar University, Sadat, Arab Republic of Egypt.
Email: AbdElazeemAbderaof.419@azhar.edu.eg
Abstract:
This research aims to highlight the historical and artistic value of Ibn Farkoun's poetry, and to know the contents that the poet bestowed on his praise, and whether he renewed it and created images that keep pace with his time and are appropriate to his environment? Or became like the ancients?
 As for the curriculum followed in my study, it is the historical, analytical and technical method.
The research has reached several results, the most important of which are:
 The Diversified of the image of Al-Mamdouh according to Ibn Farkoun from the psychological and occasional archaic and Islamic virtues, such as conquest and the victory of the true religion, so they were old images, in which they lacked innovation and innovation. Most of the pictures of praise were intertwined between generosity and courage, and between the religious and political image at another time. So that we can hardly separate them. The image of Al-Mamdouh according to Ibn Farkoun indicated that the Granada era was an era of turmoil, between ebb and flow, but Sultan Yusuf maintained his possession as much as possible, by jihad at times, and by reconciliation at other times.
Key words: the Image - Al-Mamdouh - the leader - the human - Ibn Farkoun.


 

الكلمات الرئيسية