فرقة الإباضية ومنهجهم في التفسير دراسة وصفية لبعض تفاسيرهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

إدارة الدراسات الإسلامية، وزارة الأوقاف، دولة الکويت

المستخلص

مها محمد رومي العنزي
إدارة الدراسات الإسلامية، وزارة الأوقاف، دولة الکويت
البريد الالکترونى: mm.mostafa@yahoo.com
الملخص:
هذا البحث يتناول فرقة الإباضية ومنهجهم في تفسير القرآن، وذلک من خلال عرض ما يتعلق بتاريخ فرقة الإباضية وأفکارها العقائدية، ووصف منهجها في الاستدلال، وأبان البحث عن التشابه العقدي الکبير بين الإباضية والخوارج والمعتزلة، على الرغم من أن الإباضية لا يُعدّون من غلاة فرق الخوارج.
ثم عرض البحث لاثنين من أبرز تفاسير الإباضية، أحدهما متقدم هو تفسير (هود بن محکم الهواري)، وهو من أئمة الإباضية المتقدمين، وکان تفسيره اختصاراً لتفسير ابن سلام، وقد انتصر فيه لآراء الإباضية، مع عنايته بالآثار فيما سوى ذلک، وحاول تأويل آي القرآن لتناسب معتقد الإباضية.
والآخر تفسير متأخر وهو تفسير محمد يوسف اطفيس في کتابه (تيسير التفسير)، وبين عنايته بالتفسير اللغوي، وعرض علوم الآية وعلوم السورة، واتخاذه منهج الانتصار للفکر الإباضي في التفسير من خلال تأويل الآيات العقدية لتتوافق مع معتقد الإباضي.
وکان من أهم نتائج البحث:
1-  الإباضية فرق إسلامية اشتهر أنها على نهج الخوارج، تُنسب إلى عبد الله بن أباض، ولکنهم ليسوا من غلاة الخوارج کالأزارقة مثلاً، لکنهم يتفقون مع الخوارج في مسائل عدة.
2-  کان النتاج التفسيرى للإباضية قليلاً على مر العصور، ظهر أولاً في تفسير هود بن محکم الذي اختصر تفسير يحيى بن سلام، مع بثِّه لعقيدته في تفسيره، وعدم محافظته على التقريرات العقدية ليحيى بن سلام، ثم نشطت حرکة التفسير عندهم في العصور المتأخرة.
 


 
Ibadi Group and their Method in Interpretation
A descriptive study of some of their interpretations
Maha Muhammad Rumi Al-Anzi
Islamic Studies teacher, Ministry of Awqaf, State of Kuwait
Email: mm.mostafa@yahoo.com
Abstract:
This research addresses the Ibadi  group and their method in interpreting the Qur’an, through presenting what is related to the history of the Ibadi group and its doctrinal ideas, and describing its method of reasoning. The research shows the great doctrinal similarity between the Ibadi and the Khawarij and the Mu'tazila, despite that Ibadi is not considered one of the extreme groups of the Khawarij. Then the research presented two of the most prominent interpretations of Ibadi. One of them is advanced which is the interpretation of (Hood bin Muhkam al-Hawari), who is one of the first imams of the Ibadis, and his interpretation was an abbreviation of the interpretation of Ibn Salam, and he sided with the views of Ibadi, with his interest to the effects in anything other than that, and tried to interpret the verses of the Qur’an to fit the Ibadi belief.
The other is a late interpretation, which is the interpretation of Muhammad Yusuf Itfayyesh in his book (TayseerAttafsir), in which he showed his interestin the linguistic interpretation, presented the science of the verse and the sciences of the Surah, and his method which sided with the Ibadi’s opinion in the interpretation through the interpretation of the doctrinal verses to harmonize with the Ibadi belief. The study reaches a number of conclusions including the following. First, the Ibadi group is an Islamic group that is known to be following Khawarij. It is named after Abdullah bin Abad, but they are not from the extreme Khawarij, such as the Azraqites, but they agree with the Khawarij on several issues. Second, the interpretation literature of the Ibadi group was little throughout ages; it first appeared in the interpretation of Hood bin Mahkam, who briefly explained the interpretation of Yahya bin Salam, while transmitting his belief in his interpretation, and ignoring the doctrinal attestations of Yahya bin Salam; afterwards, the movement of interpretation became active in later times.
 
 

الكلمات الرئيسية